Fortæl den gode historie – i øjenhøjde med modtageren

Den gode historie skal fortælles så den bliver hørt.

De digitale medier byder på nye muligheder for at tale direkte til de relevante modtagere.

Dagens mediebillede byder på en overflod af informationer. Det meste bliver sorteret fra at trætte eller stressede øjne eller ører. Det er blevet sværere at fange opmærksomheden og skille sig ud fra mængden.

Samtidig bliver grænsen mellem skriftlig og mundtlig kommunikation mere og mere flydende. Fortællingen og den gode historie lever i grænseområdet mellem skrift og tale.

Ordsproget siger: ”Den, der lever stille, lever godt.” Vi anbefaler den modsatte – at gøre sig synlig. Alt skal ikke blive til store overskrifter i medierne. Det er mere vigtigt at ramme de rigtige målgrupper og tale til dem – enkelt og ligetil.

Den gode historie kan
• gøre det komplicerede mere enkelt
• gøre det komplicerede nemmere at huske
• gøre det abstrakte eller det tekniske konkret

Sådan kan den gode historie fortælles:
• Vær ikke bange for at fortælle din historie
• Historien skal fortælles for ørerne og hænderne lige så meget som for øjnene.
• Koncentrer din historie om de vigtige budskaber – skær fedtet fra
• Fortæl din historie, sådan som du selv helst vil høre den – hav respekt for modtageren
• Kend dine medier og vælg dem med omhu